Wist jij dat als je je ongelukkig, somber of depressief voelt magnesium je verder helpt?

Het heeft een kalmerend effect op je zenuwstelsel. Het wordt ook wel ‘ het kalmeringsmiddel van de natuur’ genoemd. Het ontspant bij spierpijn, bij menstruatiekrampen en rusteloze benen. Het beschermt zelfs tegen of geeft verlichting bij depressie.

Er is in 2017 namelijk een studie geweest aan de Universiteit van Vermont, waarbij het effect van magnesium op milde tot matige depressies is onderzocht. Hieruit bleek dat magnesium veilig en effectief is, en dat de effecten ervan vergeleken kunnen worden met  bepaalde antidepressiva. Er werd na 2 weken al een positief effect gezien, en na 6 weken een duidelijke verbetering van depressie- en angstsymptomen. De tabletten die bij het onderzoek gebruikt werden zijn gewoon vrij verkrijgbaar. Een arts hoeft ze je dus niet voor te schrijven. 

Je hebt magnesium nodig voor meer dan 18000 functies in je lichaam. En meer dan 300 enzymen worden door het mineraal geactiveerd. Magnesium is dus essentieel om in leven te blijven. Als je een tekort hebt, hebt je een hogere kans op het ervaren van depressieve, sombere gevoelens.

Zonder magnesium kan je lichaam geen energie aanmaken, spieren aanspannen of ontspannen, of belangrijke hormonen aanmaken. Ook zijn magnesium en slaap aan elkaar gelinkt. Als je een tekort hebt, dan kan dat slapeloosheid veroorzaken. En aangezien jij op mijn pagina bent beland in een mindere periode van je leven, is slaapgebrek je misschien niet vreemd op dit moment. Gedurende stressvolle periodes verbruik je namelijk ook meer magnesium. En als je dit dan niet aanvult, creëer je een tekort. Sterker nog, je had voor deze periode  waarschijnlijk al een tekort. Door dit tekort word je nog gevoeliger voor stress en andere mentale klachten. Zie je de vicieuze cirkel ontstaan…?

Magnesium zit veel in groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool. Ook zit het in aubergines, wortels en tomaten. Verder zijn bijvoorbeeld appels, bananen, amandelen, rozijnen en dadels goede bronnen. Ook vlees en schelpdieren bevatten dit mineraal.

Wil je hier zelf mee aan de slag?

Een goede manier, naast gezond eten, om magnesium op te nemen is via de huid. Zeker de huid van je voeten, die dunner is en het zo sneller opneemt. Als je 2 tot 3  keer per week een voetenbadje met magnesiumkristallen neemt kom je al een heel eind! Je kan ook magnesium olie hiervoor gebruiken. Deze tweede optie is vaak makkelijker toe te passen in je drukke leven. Deze tweede optie is vaak makkelijker toe te passen in je leven. Die paar minuten om je zelf te ondersteunen gun je jezelf toch?

Zo niet, dan lijkt het me een goed idee dat wij eens kennismaken! Uiteraard kan je een start maken door jezelf te ondersteunen met behulp van magnesium. Ik geloof dat lichaam en geest elkaar beïnvloeden. Maar hiernaast persoonlijke hulp zoeken als jij vast loopt in je leven blijft het meest effectief. Je terug trekken, je eenzaam voelen en hier niet over praten maakt wat jij nu voelt alleen maar erger. Je mag me altijd een berichtje sturen als je hier iets over kwijt wilt.

Mocht je het idee hebben depressief te zijn, dan raad ik je ook aan altijd contact op te nemen met je huisarts.

Bronnen:

Cunha, A.R. et. al. (2011). Magnesium and Vascular Changes in Hypertension: https://bit.ly/2uakiwo

Onderzoek American Heart Association (1998, August 24) Magnesium Supplements May Help Lower High Bloodpressure: https://bit.ly/2F81Lpx

Magnesium in pregnancy: https://bit.ly/2u7palF