Schrijven werkt helend. En het mooie is, je hoeft er geen bestsellerauteur voor te zijn. Spellingsfouten maken is ook geen probleem. Het enige wat je nodig hebt, is pen en papier om dat waar je je nu druk om maakt van je af te schrijven. Dus, ben jij benieuwd naar de effecten van schrijven op je lijf en je hoofd, lees dan verder!

I can shake off everything as I write: my sorrows disappear, my courage is reborn.

-Anne Frank-

Wat Anne Frank in deze quote zegt, heb ik keer op keer mogen ervaren als ik bepaalde zaken van me afschrijf. Hoe moeilijk ik het soms ook vind om te starten, hoeveel onrust ik ook ervaar, al schrijvend kan ik dit allemaal loslaten. Die rust in je kop en je lijf, dat gun ik jou ook zo!

Het helende effect van schrijven op je lijf

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat (therapeutisch) schrijven niet alleen goed is voor je mentale gezondheid, maar ook voor je fysieke gezondheid. Het helpt namelijk:

  • Je bloeddruk te verlagen
  • Je immuunsysteem te verbeteren
  • Je pijnklachten te verminderen
  • Je hartslag te verlagen
  • Je beter te laten slapen

Door regelmatig te schrijven gaat je brein het stresshormoon cortisol verlagen. Doordat het dus stress verlagend werkt ga je deze positieve effecten op je lijf ervaren. Je leert je emoties beter herkennen, en te verwerken in plaats van ze weg te drukken. Door ze te onderdrukken krijg je lichamelijke klachten, door te schrijven verminder je deze! Uiteindelijk kan je niet blijven wegrennen voor je emoties, ze halen je altijd in. Zet ze dus op papier, ontdek wat je nu werkelijk voelt en wat voor enorme opluchting het van je afschrijven je brengt.

De positieve effecten van schrijven op je brein

  • Het geeft je focus
  • Het brengt rust in je hoofd
  • Het heeft een positieve invloed op je zelfvertrouwen en eigenwaarde.
  • Het helpt je bij het verwerken van traumatische ervaringen.

Schrijven geeft je focus omdat je er alleen mee bezig bent, en je volledig concentreert op dat waar je mee zit. Het prikkelt je brein. Door het opschrijven van je gedachten en gevoelens, dwing je jezelf om beter na te denken. Klopt het wat ik schrijf, is dit wat ik wil zeggen? Hierdoor breng je direct structuur aan, wat al een goede stap is in de richting van jouw oplossing. Het brengt je weer helderheid.

Met schrijven creëer je dus rust en ruimte in je hoofd. Het geeft je overzicht, en helpt je ontdekken waar je staat en naar toe wilt in het leven. Als het namelijk op dit moment niet zo loopt in je leven zoals je graag zou willen, brengt dit vaak een hoop innerlijke onrust met zich mee. Om die maalstroom van gedachten te stoppen, vlucht je bijvoorbeeld in scrollen op je mobiel. Ik in ieder geval wel 😊. Of vind je andere manieren om jezelf af te leiden. En dat werkt! Tenminste, voor even…

Vaak is dat onrustige gevoel zo groot, dat je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen. Hoe ga je dit ooit allemaal aan iemand uitleggen? Je snapt jezelf geeneens. Ook al schrijvend kan dit in het begin ook zo voelen. Maar geloof me, als je je woorden op papier gaat zetten, lukt het je om deze onrust los te laten. Door het uit je hoofd te halen, ga je ook weer oplossingen zien.

De bonuseffecten!

Soms kan, of wil je niet praten over bepaalde zaken. Voelt het te kwetsbaar, schaam je je, of heb je het idee dat de ander over je oordeelt. Of advies geeft waar je niet op zit te wachten, je wilt alleen een luisterend oor…Dus nogmaals: Ga schrijven!

Schrijven doe je alleen. Er is dus niemand die je in je meest kwetsbare positie ziet. Papier is geduldig, luistert altijd, neemt je tranen op en oordeelt niet.

Het brengt je bewustwording van je gedachten, je eigen kritische stemmetje. Pas als je door hebt hoe vaak bepaalde negatieve gedachten bij je terugkomen, kan je de stap gaan zetten om er daadwerkelijk wat aan te doen.

Door je emoties en gedachten op te schrijven verbeter je de connectie tussen je lijf en je hoofd. Je leert dus beter te voelen en te luisteren naar je lichaam. Fantastisch toch?

Wat denk jij, zou het je nog meer helpen als iemand je dan ook nog schriftelijk de juiste vragen stelt?

P.S: Wil je nog meer weten of therapeutisch schrijven? Lees dan dit blog.