Dankbaarheid maakt je leven intenser, leuker en waardevoller. Het goede in je leven is vaak aanwezig in het kleine en het dagelijkse, in dat wat vlak voor onze neus is. In dat wat je als vanzelfsprekend ervaart.

Onder je zoektocht, het streven naar meer, beter en verder zit vaak een gevoel van onrust en onvrede. Zolang je niet durft aan te kijken waar dit vandaan komt blijf je het geluk buiten jezelf zoeken. Terwijl het zich in je, en dicht bij je bevindt.

Dankbaarheid werkt niet als een pleister op je emotionele wonden. Wel geeft het je mentale veerkracht die je verder helpt in moeilijke periodes in je leven.

In dit artikel wil ik je meer vertellen over dankbaarheid. Wat het voor je kan betekenen, en hoe je het kan toepassen in je leven. Zelfs als je je nu niet zo gelukkig voelt.

“ It’s not happiness that makes us grateful; it’s gratefulness that makes us happy.”

-David Steindl- Rast

 Dankbaar zijn, wat is dat eigenlijk?

In mijn ogen is dankbaar zijn, waardering voor- of blij en tevreden zijn met dat wat er al is. Verder blijkt uit onderzoek blijkt dat dankbaarheid zich uit in 8 verschillende aspecten, en dat het dus breder is dan je in eerste instantie misschien denkt.

  • Per persoon blijken er verschillen te zijn in welke mate je dankbaarheid ervaart.
  • Ook ervaar je sneller dankbaarheid als je al oog hebt voor de positieve zaken in je leven.
  • Het hebben van momenten van ontzag en verwondering voor de dingen om je heen draagt bij aan je gevoel van dankbaarheid. Zoals bijvoorbeeld het zien van een regenboog je dat ‘wauw’ gevoel kan geven.
  • Het kunnen stil staan, en genieten van wat er op dit moment in je leven is.
  • Het waarderen van de mensen om je heen.
  • Het kunnen uiten van je dankbaarheid.
  • Het besef dat wat er nu in je leven is niet vanzelfsprekend is.
  • Positief sociaal kunnen vergelijken. Dit houdt in dat je beseft dat een ander het slechter heeft dan jij, in plaats van je te vergelijken met iemand, die in jouw ogen meer heeft dan jij.

In het verleden vergeleek ik mezelf vaak negatief. Misschien herken je dit wel: de ander is altijd slanker, mooier en leuker dan jij. Een gedachten gang die niet bijdraagt aan je geluksgevoel.

Voordat ik mijn depressie doormaakte was ik altijd op zoek naar geluk. Ik zocht het buiten mezelf, en liet mijn geluk van de ander afhangen. En vond het dus nooit, terwijl het al die tijd in mij zat. Vlak voor me was.

In die donkere periode kon ik niet geloven dat het zo simpel was. Wat had ik nou om dankbaar voor te zijn? En ja, zo simpel was het in eerste instantie ook niet. Ik had eerst andere zaken te verwerken voordat ik zo ver was om dankbaarheid toe te passen in mijn leven. Nu is het wel degelijk een tool om mijn dag positief te beginnen, of te eindigen. Om mijn gedachten een positief perspectief te bieden, in plaats van te piekeren over dingen die ik anders groter maak dan ze zijn. En dat is goud waard. 

Hoe uit je nu je dankbaarheid?

En wat doet het voor je als je dat waar je dankbaar voor bent daadwerkelijk uitspreekt? Misschien zit je nu wel in een situatie in je leven waarin je je helemaal niet dankbaar voelt. Dat kan, en is helemaal oké. Dankbaarheid is in zo’n periode niet bedoeld als doekje voor het bloeden. Het is dan beter op zijn plaats om je gevoelens te ervaren, en mild te zijn naar jezelf. Vaak voelt het dan juist als een belemmering om dankbaar te zijn als je het in dat moment nog niet ervaart.

Als je er wel aan toe bent om de positieve kanten hiervan te bekijken, en te ontdekken wat je er bijvoorbeeld van geleerd hebt, of wat het je mogelijk heeft opgeleverd helpt het om een dankbaarheidsdagboek bij te houden. Dit kan je helpen te ontdekken wat je er bijvoorbeeld van geleerd hebt, of in te zien wat het je heeft opgeleverd.

Je kunt beginnen met iedere dag 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Beschrijf dan niet alleen de gebeurtenis, maar ook wat maakte dat je dankbaar was voor dit moment:

  • Beschrijf zo precies mogelijk wat er gebeurde
  • Wat betekende deze situatie voor je?
  • Wat maakte dat je je dankbaar voelde?
  • Heb je er iemand over verteld?

Als je geen schrijver bent, kan je bijvoorbeeld ook even 10 minuten op de dag er even rustig over nadenken. Of het doen terwijl je in bed ligt, voor het slapen gaan. Het uiten van dankbaarheid heeft een bewezen positief effect op je emotionele welzijn.

Hoe pas je dankbaarheid op een makkelijke manier toe in je leven?

Dankbaarheid moet geen ‘klusje’ voor je worden, of een techniekje om je beter te laten voelen. Het is juist iets wat je verder helpt in een periode waarin je tegenslag ervaart. Maar het helpt je alleen als het iets is wat je regelmatig bewust toe past in je leven.

Nu klinkt een heel dagboek bij houden je misschien in eerste instantie veel te zwaar. Begin dan eens met het neerleggen van een stukje papier en een pen naast je bed. En schrijf dan een ding op waar je dankbaar voor bent. Dat gaat je zeker lukken.

Of wees een bewuster van alles wat je als vanzelfsprekend ervaart. Het lichtknopje wat je indrukt, en vervolgens voor je werkt. Die elektriciteitscentrale draait niet uit zichzelf toch? Net als het warme water waar je je mee doucht. Er zijn andere mensen voor jou aan het werk, zodat jij hiervan kan genieten. Waardering hebben hiervoor, of iets anders wat een ander voor je doet, voor de mensen om je heen, voor alles wat er nu al is in je leven: dat is wat gelukkig maakt.

Ik ben heel benieuwd wat je van dit artikel vindt. Wil je me dat laten weten in een reactie hieronder?

Bron: Het boek de Kracht van dankbaarheid van Ernst Bohlmeijer & Monique Hulsbergen