Home » Blog » Coaching » Hoe schrijven je eigenwaarde vergroot
Op de afbeelding staat een hand van iemand die aan het schrijven is op een notitieblok. Voor deze persoon staat een bruin kopje.

Hoe schrijven je eigenwaarde vergroot

door | 2 feb, 2021 | Coaching, mentale gezondheid, Persoonlijke ontwikkeling

‘Ik schrijf omdat ik niet weet wat ik denk tot ik lees wat ik wil zeggen’

– Flannery O’Connell-

Schrijven geeft je rust in je hoofd. Je gedachten voelen vaak aan als de waarheid maar zijn niet altijd DE waarheid, maar jouw perspectief op iets. Door ze op te schrijven kan je onderzoeken of wat je tegen jezelf zegt wel klopt. 95% van je gedachten, gedragingen gewoontes gebeuren namelijk onbewust. Je hebt vaak niet door hoe vaak dat kritische stemmetje door je hoofd gaat. Door je gedachten op te gaan schrijven word je je hier wel bewust van. Pas dan kan je de stap gaan zetten om er daadwerkelijk wat aan te gaan doen.

Schrijven heeft mij enorm geholpen om erachter te komen hoe negatief mijn zelfbeeld eigenlijk was. Hoe vaak ik onbewust bezig was mezelf neer te halen. Schrijftherapie is namelijk een makkelijke en fijne manier om je eigenwaarde en zelfvertrouwen een boost te geven. Hoe? Dat vertel ik je in dit blog.

Maar eerst, wat is schrijftherapie nu eigenlijk?

Precies zoals het klinkt, schrijven om je weer beter te gaan voelen over jezelf. In dit geval online, via mailcontact. Het is een hele toegankelijke vorm van online coaching, en het voelt vaak veiliger om online je kwetsbaarheden te delen als je het lastig vindt om hier over te praten. Het helpt je bij je persoonlijke groei, verbetert je gevoel van eigenwaarde, en geeft je weer het gevoel meer regie te hebben over je leven.

Werkt schrijftherapie niet hetzelfde als schrijven in een dagboek?

Nee, er zijn een aantal wezenlijke verschillen tussen deze twee. Het schrijven in een dagboek helpt en ontspant je zeker maar schrijven aan de hand van goede vragen, aanwijzingen of opdrachten brengt je veel verder.

  • Het belangrijkste verschil: Je hebt er persoonlijke begeleiding bij van een professional die je gerichte vragen stelt over waar jij mee zit. Vaak heb jezelf toch weerstand of een blinde vlek hierop. Doordat er vragen aan je gesteld worden ga je steeds dieper in op wat er daadwerkelijk speelt, en wat jij nodig hebt om weer verder te kunnen.
  • In een dagboek schrijf je vaak vrijer, over van alles wat er in je opkomt. Over wat er zich tijdens je dag heeft voorgedaan bijvoorbeeld. Therapeutisch schrijven gaat dieper, omdat je door de manier van vragen stellen als het ware aanwijzingen krijgt om verder te kijken. Om verbanden te leggen in die brij van gedachten in je hoofd.
  • Uit onderzoek blijkt dat therapeutisch schrijven je helpt bij het verwerken van extreem stressvolle gebeurtenissen. Dit kan heel snel gaan, 4 dagen 15 minuten schrijven heeft al een bewezen positief, en helend effect. Verder heeft het een positief effect om je immuunsysteem, mits je blijft schrijven. Het helpt je betekenis te vinden in zaken die je zijn overkomen, een ander perspectief te vinden en inzichten te krijgen over jezelf die je niet vindt zonder daar gericht over te schrijven.

Hoe helpt schrijftherapie je nu bij het vergroten van je eigenwaarde?

Stel je eens je gemiddelde dag voor: Je wekker gaat, en als eerste pak je je mobiel erbij: ‘Wat heb je allemaal gemist vannacht?’ Vervolgens even je mail checken, dat appje van je vriendin beantwoorden en ga zo maar door. Kom ik in de buurt van hoe jou dag gemiddeld verloopt, hoe je geleefd wordt in plaats van leeft?

Hoeveel tijd besteed je binnen die hectiek aan jezelf, aan wat jij denkt en voelt? Niet veel verwacht ik. Niet zo gek dat je hoofd regelmatig overloopt, en je stemming met regelmaat naar een dieptepunt keldert. Zonder dat jij begrijpt waarom je je toch zo rot voelt over jezelf. Je doet toch alles voor iedereen? Waarom ben je nu toch niet gelukkig?

Omdat je niet de tijd neemt om te kijken naar wat er zich bij je vanbinnen afspeelt. Je hoofd voelt alsof het volgepropt zit met wattenbollen omdat je er niets van je eigen gedachten en gevoelens uithaalt. De makkelijkste manier om je eigenwaarde weer van de keldervloer te halen is om te beginnen met schrijven!

Je brein is namelijk geen notitieblok. Door je gedachten op te schrijven komen er vaak dingen boven water waarvan je niet eens besefte dat dat nu de reden is waardoor je niet lekker in je vel zit. Je kijkt er door ze op te schrijven als het ware van een afstandje naar. En als je het terug leest vraag je je vaak af waarom je je hier nu eigenlijk zo druk over maakt. Dat is een opluchting!

Als je streng bent voor je zelf (wat vaak het geval is bij een laagzelfbeeld) vind je het vaak lastig om je kwetsbaar op te stellen, om te praten over bepaalde zaken. Ook al is dit met een goede vriendin.

‘Wat zal ze wel niet denken? Ik moet hier toch zeker zelf mee kunnen omgaan?’ zijn nog maar een aantal dingen die je innerlijke criticus dan tegen je roept. Een leeg vel papier is dan een heerlijk klankbord. Je kan er van alles op schrijven zonder dat er een oordeel, of ongevraagd advies aan te pas komt. Ook je tranen neemt ie geduldig op. En al schrijvend vind je de oplossing in jezelf.

    Hoe heeft schrijven mij nu verder geholpen?

    Tijdens mijn depressie heb ik hulp gezocht bij een psycholoog. Ik heb veel gepraat, wat nodig was, maar makkelijk vond ik dit niet. Zeker niet omdat ik van nature meer introvert ben. Ook is het zo dat het meeste werk, ruim 90%, buiten de sessies plaats vindt. Door opdrachten te doen, je gedachten te onderzoeken. En vaak doe je dit dus…al schrijvend! En voor mij veel makkelijkere, en natuurlijke manier om mijn gevoelens en gedachten onder woorden te brengen. Niemand waar ik in mijn meest kwetsbare positie tegenover zat, die mogelijk over me kon oordelen of mijn tranen zag. Sinds die tijd is schrijven mijn go-to manier geworden om rust in mijn hoofd te krijgen. Om overzicht voor mezelf te creëren, en te ontdekken waar ik sta en naar toe wil in mijn leven. En vooral om los te komen van het idee niet goed genoeg te zijn.

    Loop jij op dit moment ook rond met dit gevoel? Dat je niet zou voldoen aan het ideale plaatje wat je overal om je heen ziet? Laat mij je verder helpen met deze mooie manier van online coaching! Op dit moment ben ik bezig met een pilot van deze manier van coaching via email. Wat betekent dat jij nu voor een fijne prijs door mij gecoacht wordt! Wil je meer weten? Vul dan hier mijn contactformulier in, en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

    Over Chantal Beerse

    Ik ben Chantal Beerse, van Praktijk Beerse. Ik help vrouwen die zich ongelukkig, somber of zelfs depressief voelen tijdens hun leven. Zodat zij weer meer balans ervaren, weten waar hun gevoelens vandaan komen, en weer kunnen genieten van het leven!

    Gerelateerde artikelen

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Tweet
    Share
    Share
    Pin